Barack Hussein Obama II

Det är en sak som jag inte förstår. Alla kallar Obama för den första "svarta" presidenten i USA. Men om jag hört rätt så är Obamas mamma vit och kommer från Kansas. Obama föddes på Hawaii och när han var 2-3 år skiljdes föräldrarna och pappan flyttade tillbaka till Kenya och de hann bara träffas en gång till innan pappan dog. När han var 6 år flyttade han till Indonesien där han bodde tills han var 10. Sedan flyttade han tillbaka till Hawaii och bodde med sina morföräldrar ända tills han skulle börja college. Då flyttade han till Los Angeles och sedan New York. Det var först då han började träffa andra "svarta". Men annars har han inte haft någon vidare "svart" uppväxt och så är han ju egentligen lika mycket vit som svart. Jag har fått höra att African Americans kan ta illa upp om man kallar de svarta. De vill bli kallade African Americans. Så han är den första Afroamerikanska presidenten!

Men men, jag hoppas att folk inte bara röstade på honom för hans hudfärg. Det verkar i alla fall vara det alla pratar om. Jag vet att det är historiskt och det känns jättehäftigt att få vara här, i Washington, när det händer. Jag kommer ju vara här när han flyttar till Vita huset. Jag bor ju på gångavstånd därifrån. Det kommer vara mäktigt! Men som sagt, jag hoppas att folk har röstat på honom för hans politik. Det känns i alla fall som att han nått ut med den till många eftersom, enligt någon undersökning, väldigt många latinamerikaner röstat på honom. Och i alla fall här i DC så brukar inte African Americans och Latinamerikaner komma så bra överens.

Det känns i alla fall bra. Har bara sett halva tacktalet än så länge men jag rös verkligen! Den 20 januari flyttar han in på Pennsylvania Avenue. Den gatan ligger bara på 5 minuters gångavstånd från mig. Tyvärr måste man gå typ 40 minuter till sedan för att komma till Vita Huset. Men det är ju lite coolt ändå.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Kul att läsa lite fakta. Har också tänkt på att han är fifti-fifti vit/svart. Coolt att latinos röstade då. Jag tror som dig att han har bra värderingar och kommer att ha förtroende från folket. Wow! Coolt att bo så nära...

2008-11-05 @ 21:19:34
Postat av: Paps

Obamas styrka ligger i att han är en mix. Alla kan hitta något hos honom som passar. Vi satt och rös här också under hans tal, men märkligt nog tyckte jag att farbror John också var fin i sitt gratulationstal. Nu blir det en hoppfull framtid i USA, men bortsett Irak som lär bli lugnare lutar det åt ännu mer amerikansk inblandning i Afghanistan – och dessutom är Demokraterna (och Barack) emot frihandel. I ivern att rädda de amerikanska jobben kommer det att bli tuffare avtal gentemot EU och det kan kosta till exempel Volvo och Saab mycket. Men rent emotionellt blir man imponerad, man har inte direkt trott att man skulle få uppleva en i ala fall delvis färgad president.



/Dad

2008-11-05 @ 23:24:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback