Gabriel och Holden

Glömde ju berätta om värsta söta killen i jag träffade i fredags. Han satte sig bredvid mig på metron medans hans föräldrar satt bakom och hans storasyster satt på andra sidan gången. Jag hörde hur storasystern som var 8-9 år började prata med tjejen som satt bredvid. Killen satt och tittade på dem ett tag och så vände han sig om mot mig och frågade vad jag hette. Så jag sa mitt namn och frågade vad han hette. Jag tror han hette Gabriel. Så frågade han vart jag hade varit. Jag berättade att jag varit hemma men var på väg in till stan för att träffa en kompis och att vi skulle gå på bio och se Madagascar. Då tog han fram två plastleksaker ur fickan: en av pingvinerna och en lemur från filmen. Han sa att han hade sett trailern för filmen och sa att "I think you will like it. No I know you will love it". Sedan frågade jag honom vart han var på väg. Då sa han: "We're going to the art gallery. I like pictures." Han verkade så himla smart och mogen men han såg så liten ut så jag var bara tvungen att fråga hur gammal han var. Han var 6 år. Jag frågade om han gick i första klass då men han sa att han inte kom ihåg för han hade bott i Panama i två år och precis kommit tillbaka. När jag sedan skulle gå av sa han "Adios".

Hur som helst har det här varit en lugn dag. Lucy har varit snäll och det var skönt att Holden äntligen var i skolan igen. Han var ju sjuk i måndags och ledig i går. Men samtidigt så var det lite roligare att ha honom hemma för att då hade jag någon att prata med. Eller någon som kan prata med mig för jag pratar ju med Lucy. Men det känns ibland lite ensamt med bara henne.

Måste berätta en annan grej som jag pratade med Amandas värdpappa om igår. När Holden ska lägga sig på kvällarna brukar han alltid berätta massa historier för Rob och Tina om saker han ska göra eller saker han har gjort. Jag brukar höra honom eftersom mitt rum är bredvid. Han brukar berätta "It was mommy and daddy and Lucy and Holden and Beanie and Papa" men nu har han börjat "It was mommy and daddy and Lucy and Holden and Amanda and Beanie and Papa". Det betyder jättemycket att få vara en av dem för det är de han tycker mest om! Han har också börjat lyssna på mig mera och säga mitt namn. Jag har märkt det med flera barn - att de vill inte säga ens namn förrän de känner sig trygga med en. Jag har blivit kallad för både "Hon" och "Du" av barn som jag precis börjat vara barnvakt till. Hur som helst så har jag märkt jättemycket skillnad, typ sedan Paula var här. Eftersom vi var två då så behövde han inte vara lika avundsjuk på Lucy så jag tror det var bra! Glömde ju berätta det men han hade frågat på måndagen efter att Paula åkt hem vart min kompis var. Jag berättade att hon var tvungen att åka hem till Sverige igen och frågade om det var kul när hon var här och då sa han "Yes, I miss her." Det du Paula ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad roligt, Amanda! Du reflekterar över hur det är med relationerna med "Dina barn". Du & Holden har kommit varandra närmare, och jag läste Julias kommentar på FC att man ska hitta sin egen väg för att trivas. När han petade på dig, och han nämner dig i sin berättelse; så sött! Ju mer bra kontakt du får med barnen, ju mer trivs du OCH då trivs även föräldrarna och vardagen flyter på. Det är guld värt att "offra lite" för barnen, förbereda ngt pyssel, överraska, skoja, mysa... man har så mkt igen. Du vet, alla barn som gillar en... Kommer man trött en dag till jobbet, men barnen rusar fram och ropar ens namn och kramar en, då försvinner tröttheten. Du ska vara "bästa storasystern" som Holden ser upp till! Man är så glad när dagen är slut om man gjort ngt kul med barnen, till skillnad om det inte blev ngt speciellt. Nu vid juletider finns det ju mkt pyssel att göra, baka pepparkakor mm. Du & Amanda kanska kan träffas m barnen ngn dag och göra smällkarameller, baka peppisar mm...

Kul kille på busen, förresten!

2008-11-13 @ 13:11:25
Postat av: mamma

Ja, förra inlägget var mamma

2008-11-13 @ 13:12:59
Postat av: Paula

Naaaaw I miss Holden! Vill komma tillbaka... Och jag saknar dig också Amanda! :)

2008-11-13 @ 21:28:37
Postat av: Paps

Häftigt. Här har det varit lite tvärtom några dar. I och med att jag jobbat nio dagar nu efter ledigheten så har Alba och Britt blivit lite av ett team här hemma. Vid matningen så sitter Alba och smeker Britt på armen under tiden – och det syns att deras relation blivit starkare.

Gissa om det därför var skönt igår när hon tydde sig till mig likadant, och i dag fick jag en jättepuss när jag kom hem från jobbet. Mmmmmmm.

Extra skönt för dig förstås nu att komma riktigt nära barnen. Då blir allt mycket lättare, och dina känslor kommer säkert också att stärkas gentemot kidsen av bara farten.

2008-11-13 @ 21:34:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback