Måns, Björn, Kenny och kinesiska

Idag när Morgan kom hem från skolan satt och och sjöng på Miss America med Måns Zelmerlöw och ville lyssna på den flera gånger! Sedan frågade hon om hon fick se filmen "when the adorable guy is flying" haha! Hon menade ju självklart Björn Gustafsson. Hon ÄLSKAR honom! Jag översatte lite skämt av henne och hon skrattade sjukt mycket!

Jag har ju hittat massa TV program på youtube också. Har tittat på Hål i väggen och Småstjärnorna sedan igår och idag börjad kolla på Kenny Starfighter. Såg en trailer om den nya som kommer så jag måste ju uppdatera mig med den första! Blev lite förvånad att Tomas Di Leva var med, speciellt att han spelar helt galen. En del grejer känns ju inte så barnvänligt heller.

Kinesiskan gick bra idag. Det blir svårare och svårare eftersom man hinner glömma en massa. Men idag skulle vi jobba två och två och vi skulle skriva dialoger där varje person skulle ha fem repliker. Vi fick jätttemycket tid på oss och när vi var klara hade resten knappt börjat. Mamma ville att jag skulle skriva lite på kinesiska så här kommer våran dialog:

- Ni hao Chris. Hej Chris.
- Amanda Bao, hao jiu bu jian, ni hao ma? Amanda Bjarnelind, det var inte igår! Hur mår du?
- Wo hen hao. Ni zenmeyang? Jag mår fint. Hur är det själv?
- Wo hen hao. Zhe ge zhoumo ni xiang zou shenme? Xiang bu xiang kan cu qiu? Jag mår bra. Vad gör du i helgen? Skulle du vilja titta på fotboll?
- Xiang kan cu qiu! Ja, det vill jag!
- Hao women kan cu qiu! Zhouliu, zenmeyang? Bra då gör vi det! Lördag, passar det?
- Zhouliu, ji dian? Lördag, vilken tid?
- Qi dian ban, zenmeyang? 7.30, är det okej?
- Hao, zhouliu wanshang jian. Det är bra, vi ses lördag kväll.
- Zaijian. Hejdå

Nu ska jag se klart Kenny Starfighter! Ischlopischlo!


Kommentarer
Postat av: mamma

Ischlopischlo själv du!

Ja, det blir mer avancerat... många fraser ni ska kunna. Du blir iallafall bättre än Alba på kinesiska. Ha en bra dag - och helg!

Vårsoliga hälsningar från en pollensnuvig mamma ;O)

2009-04-03 @ 07:04:56
Postat av: Julia - au pair i Cary, NC

Våra kinesiskakurser är väldigt lika. Igår (extra lektion eftersom en lektion ställdes in i mars) så fick vi lära oss om klockan, månader, veckodagar OCH sjunga happy birthday :D Det var jättekul.

Postat av: Pappa

Ai ni!

/pappa

2009-04-03 @ 23:17:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback