Yī, èr, sān, sì, wǔ, liù, qī, bā, jiǔ, shí

= ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio

Lyckades hitta rätt skola och rätt klassrum ganska snabbt faktiskt. När jag kom inte var det inte alls många där men det kom ett par till innan lektionen började. Vi var bara nio stycken. Tre av dem kunde typ sjukt mycket redan och när de pratade lät de ju som kineser så varför skulle de gå där liksom? Det var i alla fall tre tjejer och en kille som verkade vara ungefär i min ålder, resten var typ mellan 30 och 60.

Läraren var jättebra och hon verkar hur snäll som helst! Hon heter Wáng i efternamn precis som Kalle i Kina gjorde. Hon delade ut ett papper med hur man säger en del olika länder och självklart fanns ju inte Sverige med men hon skrev till det på mitt: Ruìdiǎn.

Vi hann faktiskt lära oss en hel del. Räkna till 100 och en massa ord som till exempel paraply, regn, sol, toalett, äta kyckling och död. På tal om död fick vi lära oss skillnaden på fyra och död. Ska lära pappa någon dag på Skype. Sì = 4 och sǐ = död. Hon drog också samma exempel som Kalle med ma. Beroende på vad det är för krumelur över kan det betyda mamma, lin, häst, svordom eller ett ord de lägger till efter en mening för att göra det till en fråga. Det krångligaste vi fick lära oss var jiǔbǎijiǔshíjiǔ som betyder 999. Det uttalas ungefär DjuUuBaAijuUushrrrrrjuUu. Typ.

Kommentarer
Postat av: Julia - au pair i Cary, NC

är inte "shì" 10? Vi har numren i läxa, men bara 1-10. Jag tränar varje dag.



Och jag fick leta upp "Sverige" själv, vet inte hur det uttalas, men jag kommer ändå säga "Wô shi ruìdiânrén" (vet att tonerna är helt galna men hittar inte hur man skriver dem på min Mac. Fail!) när min lärare frågar.



Jag går 2,5h i veckan, måndagar. Hur ofta går du?

Postat av: Rebecca

HAHAHAHAHAHA

2009-02-27 @ 06:04:41
Postat av: mamma

Åh, vad kul! Jaa, samma ord med en liten "plutt" över som är så viktig, & vips betyder det ngt annat...

Jag berättade för Yuxi på jobbet att du skulle läsa kinesiska. Hon blev jätteglad! Hon gillar dig... ;O)

Bra att det var en bra lärare... Viktigt! Det sa jag till min engelskalärare igår att hon varit så bra!

Fattar inte än att jag fick sluta efter 4 månader...

Kram/Hälsa busiga Morgan & Josh.

2009-02-27 @ 06:26:14
Postat av: Johan

Tjing , tjong , styrstång!



Som Sockerconny skulle ha sagt......

2009-02-27 @ 14:02:38
Postat av: emma

haha herregu! :P

2009-02-27 @ 19:23:14
URL: http://emmaalmeros.blogg.se/
Postat av: Pappa

Wang! Vad häftigt… kolla om de är släkt, det är bara 27 miljoner som har det efternamnet!

Si och sí...det är ju si och så med mitt uttal där som du vet.



Lycka till

2009-02-27 @ 21:09:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback