Sammanfattning av resan!

Det här kommer bli ett långt inlägg, men jag orkar inte dela upp det i flera olika. Bilder finns på facebook!

Söndag 28 december:
Efter lite Kalle Blomqvist och Sex and the city piggnade jag till och gick och köpte pizza. Sedan sov jag.

Måndag 29 december:
Vaknade hyffsat tidigt men jag var inte så snabb på morgonen så kom väl ut vid 10-11 någon gång. Åkte downtown och köpte schampoo och balsam innan jag hittade till Chinatown och South Station. Satte mig på en bänk och väntade på Rebecca. Det satte sig en kvinna bredvid mig och började prata om en massa. Hon kallade mig "Honey" hela tiden. Men sedan åkte hon i väg och efter ett tag kom Rebecca så jag sprang och hoppade på henne. Var så kul att se henne! Det var ju 5 månader sedan sist.

Vi gick först till Borders book store och köpte en karta över Boston och varsin karta över New York. Sedan gick vi till Starbucks. Vi satt och pratade lite om vad vi skulle göra de här dagarna. Sedan åkte vi till hostellet. Jag hade lärt mig tunnelbanan och bussarna så det blev som tur var inget mera sitta och vänta i en halvtimme på bussen. Jag tog en dusch och vi chillade lite sedan åkte vi downtown. Vi tog en lång promenad och gick ner till hamnen. På vägen tillbaka hittade vi någon rockbar där vi åt middag. Sedan gick vi tillbaka downtown och åkte sedan hem till hostellet igen. Rebecca hade ju jetlag så hon somnade medans jag tittade på Legally Blonde.

Tisdag 30 december:
Vi gick upp tidigt den här dagen också. Rebecca väckte mig genom att svinga min väska i huvudet på mig halv 8. Vi gjorde oss klara och gick ut till ett frukostställe som hette Dempseys. Jag åt en pannkaka med smör och sirap och scrambled eggs med ost och Rebecca åt en bagel. Vi satt där och pratade jättelänge så vi åkte inte in mot stan förrän vid 11. Vi började med att åka ut till Harvard där vi gick runt och tittade lite. Till slut hittade vi Harvard Law School. Vi ville se om vi kände igen det från Legally Blonde men det gjorde vi inte. Efter att ha hoppat i en snöhög och åkt ner för ledstången från biblioteket gick vi från Harvard och tittade i lite affärer i Cambridge. Köpte ett par mjukisbyxor, två t-shirts och en mössa. Innan vi åkte vidare till Beacon Hill åt vi lunch på Au Bon Pain.

Beacon Hill var, precis som Cambridge, hur mysigt som helst. Vi gick runt där bland alla gamla husen tills vi kom till parken Boston Common. Där tog vi lite bilder på ankorna, vattnet och bron innan vi gick mot downtown. När vi väl kom till downtown kom vi på att vi ville köpa ett par röda strumpor. Bostons baseballag heter ju Red Sox! Vi tittade i hela 8 affärer innan vi till slut hittade ett par röda strumpor på Eddie Bauer. Kvällen avslutades med middag på en Food court. Kyckling och ris för båda två, fast Rebecca köpte japanskt och jag kinesiskt.

Onsdag 31 december:
Gick upp tidigt och gick ner till Demseys och åt frukost. Pannkaka igen. Sedan åkte vi till South Station och hoppades på att komma med bussen klockan 10 men den var full så vi fick åka halv 11. Det var ju egentligen inte så farligt om det inte börjat snöa. Det var lite mysigt när vi satt och väntade på bussen efter frukosten men när det sedan blev snöstorm var det inte lika mysigt längre. I stort sett genom hela Connecticut var det bilar som krockat. Resan tog 3 timmar längre än planerat. Vi hann med att sova, prata och titta på både Eurotrip och Ronja Rövardotter. När vi sedan var framme i Chinatown i New York gick vi med all vår packning och tog tunnelbanan till Rockefeller center. Sedan tog vi taxi till vårat hotell. Var riktigt stolt över att vi lyckades vinka till oss en taxi på nyårsafton, har ju hört att det inte är så lätt. Men det var ett bra hotell. Inte världens största rum, men det låg centralt. På 47th St mellan 2nd och 3rd Avenue. Vi bytte om och sminkade oss och gick sedan ut.

Vi började med att leta restaurang och hittade en irländsk restaurang som hette Eamonns. Det blev svärdfisk med saffransris och svampsås för mig och teriyakikyckling för Rebecca. Till efterrätt delade vi på en frukttallrik och mangosorbet och så lyckades vi även beställa in varsin Cosmopolitan. Vi ville ju ha lite party/ Sex and the city-känsla! När vi ätit klart gick vi ut. Tyvärr kom vi inte in på Times Square eftersom de stängt av gatorna redan klockan 3 och poliserna släppte bara in folk som kunde visa upp att de hade reserveringar på restauranger eller hotell där inne. Istället gick vi runt en massa till bland annat Central Park, Apple Store, Plaza och Paris. Sedan gick vi till 6th Avenue och värmde oss lite inne på Citibank. Vi frågade en polis vart vi kunde vara för att få en skymt av Times Square och han sa 42nd and 6th så dit gick vi. Vi var ju inte ensamma, men vi såg Times Square i alla fall. Vi såg också lite fyrverkerier men tyvärr inte bollen. Det blir till att youtubea på den.

Även om det inte blev som planerat så var det ett bra nyår. Det var coolt att fira på Manhattan i alla fall! Vi tog en bild på oss med de fina 2009-glasögonen vi köpte med Empire State Building i bakgrunden!


Torsdag 1 januari:

Vi vaknade, checkade ut och lämnade väskorna i ett bagagerum på hotellet. Sedan gick vi ut för att hitta någonstans att äta frukost. Det blev på Subway. Gott var det och vi satt där ända tills vi såg en liten mus! Då kände vi att det var dags att gå. Vi gick till Barnes & Noble för årets första kaffe och sedan gick vi till Build A Bear. Jag gjorde en hund. En tjej som heter Milky efter Milky Cabrera i New York Yankees och Rebecca gjorde en killkanin som heter Robbie. Även det efter en i Yankees. Min har supporterkläder och Rebeccas hade matchkläder. Kaninen friade utanför en miniatyr av Yankee Stadium på McDonalds och sedan gifte de sig utanför Public Library där Carrie och Big skulle gift sig.


Annars gick vi runt och tittade i lite affärer. Bland annat Hersheys där jag köpte tuggummi med smak av choklad. Sedan köpte vi varson lila I <3 NY tröja och varsin ram där vi ska stoppa nyårsbilden. Det blev sedan en sen lunch på Dean & Deluca innan vi hämtade väskorna och det var dags att åka hem.


Halv 8 skulle min buss gå och vara framme i DC vid midnatt. De i receptionen pekade ut bussen för ett par och jag frågade om jag skulle ta samma buss och de sa jag så jag gick efter paret och hoppade på bussen och vi åkte i väg - till Philadelphia. Vart sjukt irriterad när jag fick reda på att bussen inte skulle fortsätta till DC och först var det meningen att jag skulle få sitta och vänta på nästa buss i 2,5 timme. Det hade inte varit så farligt eftersom jag hade min dator men sedan fick de reda på att den bussen var inställd så istället fick jag åka med busschauffören till New York igen. Sova kunde jag ju inte göra heller eftersom hans iPhone ringde hela tiden. Det var en unge som skrek något jättehögt på kinesiska. Väl tillbaka i New York fick jag hoppa på en ny buss som skulle ta mig hem till DC till klockan 3. Trodde jag, ja. 15 minuter norr om Baltimore får vi motorstopp och blir stående på vägkanten i två timmar innan det kommer en ny buss och hämtar oss. Kom fram till DC vid 6 och var hemma halv 7. Som tur var hade ju metron börjat gå igen så jag slapp ta taxi.


I det stora hela var det en jättebra semester. Det var bara början och slutet som kunde varit bättre. Mycket bättre. Men när jag kom hem gick jag och la mig och sov till 11. Kollade sedan på Sex and the city och packade lite. Sedan jobbade jag 4-6 och fick se att Lucy börjat gå lite grann. Hon blir 9 månader i morgon så det är ju jättetidigt! Hann även med att Skypa med mamma, Johan, Åsa, Patrik och Cissi. Nu ska jag titta på ett avsnitt av SATC så jag kan sova gott i knappt 3 timmar. I natt bär det av till Karibien och St Martin! Men god fortsättning på alla som läser :)


Kommentarer
Postat av: mamma

God fortsättning själv, Amanda! Vilken resa... Mycket roligt var ni med om ser jag på alla foton, & vi hann ju prata på Skype & MSN:a hela familjen igår kväll. Det var kul! Men,du fixade även "det tråkiga" galant! Du & Rebecca fick ha ett Gott slut på 2008 & en god fortsättningpå 2009. Ha en fantastisk vecka i Karibien... Hälsningar från ett 10-gradigt & snöigt sverige... Puss/Mammma

2009-01-03 @ 09:47:31
Postat av: Paps

Ja, hemresan är ju en erfarenhet i sig. Mest glad är jag att ni testade Dean & Deluca. Min favorit.

Och Per Bjurman, vår korre i New York, hälsar att Times Square är för amatörer. Bra att ni löste det på annat vis. Irländare är ju bra på att fira nyår och bilderna på Facebook visar juat maten åtminstone såg god ut.

God Fortsättning! hälsar vi alla här även om jag och Aba gör det från liggande läge. Amanda är jäteförkyld och jag - som aldrig brukar vara sjuk – är allmänt hängig och gr på Ipren. Typiskt när man fick en ledig vecka.

2009-01-03 @ 12:20:19
Postat av: Paula

Shit Denver! Jag hade fått panik med bussarna men du är en duktig liten flicka som klarar dig själv höhö :P Ha d bäst i Karibien :D

2009-01-03 @ 14:08:03
Postat av: Rebecca

Men herre gud! jag trodde inte det var såå komplicerat att ta sig hem för dig! får ju nästan dåligt samvete när jag vet vad du gick runt och bar på också! jag trodde det tog lång tid pga vädret.. men tur att du kom hem i alla fall och du var skitduktig som ändå lyckades ta dig hem tillslut :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback