2009 nian, san yue, 19 hao, xingqisi

År 2009, mars (tredje månaden), 19 (-de dagen), torsdag (veckodag fyra)

Idag var kinesiskan lite svårare än den varit tidigare. Vi skulle berätta om våra familjemedlemmar. Hur många, vad vi hade för relation och vilket tecken de var födda i. Och om de var lärare, läkare eller advokater kunde vi säga det också. Jag gjorde det med Elena. Hon började berätta om sin mamma, pappa och lillasyster. Sedan blev det min tur. "Hej. Vi är åtta stycken i min familj." Och så ska man rabbla upp alla i åldersordning bara för att man alltid ska visa respekt till den äldsta i familjen. Så respekt till pappa ;) Man får inte heller kalla äldre människor vid namn. Så det blir pappa=baba, mamma=mama, Britt=homa och Johan=hoba. Men sedan får jag kalla Emil, Oscar och Alba för namn. Men de måste kalla mig jiejie=äldre syster. Det betyder att jag är viktigare än dem, haha! Annars skulle det bli att Emil är dadi=äldste lillebror, Oscar skulle vara didi=lillebror eller hodi=bonuslillebror och Alba skulle bli meimei=lillasyster. Oscar och Alba måste kalla Emil för gege=äldre bror. Men nu bor vi ju inte i Kina så då behöver det ju inte vara så formellt!

Morgan fick lyssna på mer svensk musik än Måns och hon älskade allt! Mest gillade hon Cara Mia med Måns och Underneath your clothes som Amy Diamond sjöng i Super Trouper när hon var 8 år. Sedan bakade vi cupcakes också. Ska lägga in bild så fort jag hittar kamerasladden. Mycket mer än så hann vi inte med.

Jag är ännu lite mer stolt idag eftersom Morgan älskade oboy också! Speciellt när man gjorde det på mitt sätt! Hon är säkert egentligen svensk :) Hennes drömresemål är för tillfället Stockholm för hon vill verkligen åka till Junibacken. Hon vill åka tåget och leka i Pippihuset. Jag visade en bild på mig utanför Pippihuset och då började hon typ gråta för att hon blev så avundsjuk, haha! Hon sa att svenska var ett fint språk också och att hon verkligen vill lära sig! Kändes extrabra att hon sa det mitt framför alla mammor i Joshs skola!


Kommentarer
Postat av: mamma

Guuud, vad krångligt! Men vad heter jag då; jag är ju äldst i denna familj?!

Hm... håller du på att konvertera Morgan?

Visar det bästa vi har av Sverige, eller?

Jaa, det känns ju inte svårt att komma & hälsa på henne med en liten Pippi-docka el dyl, så e´man jättepoppis! ;O)

Kram & ha en skööön fredag / Mamma

2009-03-20 @ 06:14:22
Postat av: Johan

Ich bin ein Hoba-boba!

2009-03-20 @ 13:35:13
Postat av: Anonym

Ich bin ein Hoba-boba!

2009-03-20 @ 13:36:03
Postat av: Anonym

Oops vad mycket du lärt dig. Men hälsa din lärare att när Alba säger Jiejiie vill hon ha välling (formula). Hahahaha.

2009-03-21 @ 22:43:59
Postat av: Anonym

Oops vad mycket du lärt dig. Men hälsa din lärare att när Alba säger Jiejiie vill hon ha välling (formula). Hahahaha.

2009-03-21 @ 22:44:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback