Ett derby som kanske inte gick som planerat

Klockan 14.10 gick jag ut för att ta bussen för att åka in till stan. Träffade Andrea vid busshållplatsen och pratade lite med henne så jag missade bussen. Till nästa buss kom Emelie och Lisa. Emelie skulle åka in till stan så jag fick sällskap av henne. Tog 607an till Karolinska och precis när vi får gå av bussen åker 3an som jag skulle byta till. Väldigt irriterande! Nästa buss kom i och för sig efter bara 4 minuter men ändå!

Kom i alla fall fram till Hantverkargatan efter ett tag och gick hem till pappa. Såg typ 100 barnvagnar på vägen så det är ju typ värsta babyboomen i stan. Gick upp och hämtade en tröja och sedan gick jag till Fridhemsplan för att ta mig till Gullmarsplan och pappas jobb. Det var nämligen så att jag skulle köpa en biljett till Patrick men då kunde pappa fixa gratis till Södra nedre från jobbet. Så jag åkte dit och hämtade den så fick Patrick köpa min biljett.
Gick sedan tillbaka till Gullmars och köpte en macka på Subway på vägen för jag var hungrig. Sedan åkte jag till Stureplan och träffade Rebecca. Rebecca köpte med sig mat från McDonalds så gick vi och satte oss i Humlan med en massa andra Djurgårdare. Det var riktigt härlig stämning. Vi hade bestämt träff där med Alex & co. Men de var sena och skulle "bara" gå till Donken först. Sedan började alla Djurgårdare gå från parken och det blev helt dött. Jag och Rebecca satt kvar och väntade ett tag men sedan bestämde vi oss för att gå till Donken och möta de där. Men då har de redan börjat ta sig till Solna. Utan att säga till! Inte snällt! Vi träffade Philip som skulle ha skiva på Blue Moon Bar och sedan skyndade vi till Centralen. När vi kommit till Plattan ser vi typ 150 pers som blir eskorterade ner till tunnelbanan av poliser. Vi gissade rätt - det var DFG. Så vi åkte tunnelbana med dem och ett par Gnagare som trodde att det var helt okej att sitta och prata med oss. Då började jag och Rebecca sjunga "Pissa, pissa på, pissa på AIK".

När vi kom till Solna gick vi till McDonalds för att säga hej till Sofia som jobbar där och gå på toa. Det var en kille som trodde att det var självklart att han skulle få gå föra oss för att han ahde fått bajs på sin sko. Men nej, han kissade i städskrubben i stället.

Sedan träffade vi Patrick och gick in på arenan. Bara för att Alex och de dissade oss tyckte jag att det vore schysst om de höll platser åt oss eftersom vi skulle kommit dit mycket tidigare om vi inte behövt sitta i Humlan och vänta på dem. Men det fick bara plats för en så jag fick stå där med Alex, Ida, Kim, Martin och fyra andra tjejer som var astrevliga, Rebecca ställde sig med Katie och Carro och Putte hittade Niklas och Mattias.

Jag hade sagt innan att det skulle vara pinsamt om vi förlorade med tanke på hur det gått för AIK i år. Men AIK tog ledningen efter 3 minuter. De började bäst men vi kom i kapp sedan och det var ganska jämnt. I andra hade vi en massa chanser. Bland andra Jones skott precis över ribban och Enricos nick som Örlund reflexräddade. Till slut - äntligen - blev det straff för Djurgården och egentligen är det Lance som är straffskytt men nu8 fick Quirino ta den. Han måste känt en stor press eftersom säkert alla skulle hata honom om han missade. Men han satte den och det stod nu 1-1! Jag vågade inte titta utan stod och kramade Rebecca som kommit och ställt sig med oss efter paus. Men efter målet var vi alla bara en stor kramhög! Fy fan vad härligt det var! Har aldrig varit så glad äver en kvittering.

Efter matchen när vi skulle ta oss ut blev det kaos. Det var sagt att de Djurgårdare som ville skulle stanna kvar för att inte båda klackarna skulle ta sig ut samtidigt eftersom det inte kunde resultera i annat än bråk. Men det var helt frivilligt och ingen skulle hållas kvar mot sin vilja. Men det hade Djurgårdens säkerhet inte fattat utan när folk började ta sig ut blev de helt galna och slog alla de kunde med sina batonger. Det spelade ingen roll om det var någon som blev utknuffad av alla som var bakom, om det var en tjej eller kille, om det var någon ung eller gammal. Alla som kom i vägen åkte på stryk. Jag och Rebecca var mitt i gröten och hade inte Alex tagit tag i min arm och dragit ut oss vet jag inte vad som skulle hända. Vågar knappt tänka på det.

Kommentarer
Postat av: Ellen

Amanda vad är detta?? Detta inlägg skrev du den 25, idag är det den 29! Detta funkar inte längre, hur ska jag ha koll på dig om du inte upptadera bloggen oftare? Inte bra amanda nu får su skärpa dig! :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback