Ni hao!

Haha, såg den här på Fridas blogg:
Du vet att du lever i 2009 när;

1. Varje gång då går på fest lägger du ut en bild på bilddagboken elr liknande.
2. Du har inte spelat harpan med riktiga kort på år och dag.
3. Anledningen till att du inte har kontakt med folk är för att du inte har dem på msn.
4.Du letar genom hela huset för att hitta fjärrkontrollen till tv'n i stället för att trycka på en knapp på tv'n.
6. Din eftermiddagsaktivitet är data och du är alltid inloggad på msn även fast du inte är där.
7. Du läser listan flinar och nickar.
8. Du tänker på hur sjuk det egentligen är att sitta och läsa den här listan.
9. Du var för upptagen för att märka att nummer 5 fattas.
10. Du kollade tillbaka för att se att det var sant.
11. Nu skrattar du åt dig själv.
12. Kopierar denna ifall du gick på det, jag vet att du gjorde!

Så klockren! Allt stämmer ;)

Men hur som helst. Den här dagen har varit jätteskön! Kathleen mådde mycket bättre men hon var fortfarande hemma. I morse tittade jag på Australia. Den var bra, men lite för lång. 2.45 minuter. Sedan kom Morgan hem och vi åt lunch och lekte lite. Jag målade hennes naglar och hon blev hur stolt som helst. Sedan fick jag sluta. Typ halv 1! Chillade lite innan jag åkte ner till Fairfield och hämtade Rebecca. Vi åkte till Wholefoods där jag åt lite tikka masala och meatloaf. Vi satt och pratade rätt länge om alla minnen från högstadiet. Bland annat om när vi träffade Irene på ICA och fick henne att köpa choklad och kanelgifflar till hela klassen, Fjärdlångresan i 7an, alla i klassen och alla annat konstigt som hände. Insåg att jag har väldigt många konstiga minnen från den tiden.

Sedan skjutsade jag Rebecca till hennes mammas jobb innan jag åkte på kinesiska. Vi fick lära oss att prata om oss själva idag. Wo jiao Bao Amanda. Wo bu shi Meiguo ren, wo ye bu shi Deguo ren. Wo shi Rui dian ren. Wo shi Si de ge er mo ren. Wo shu she. Orkar inte sätta alla tecken över, men det där betyder: Jag heter Bjarnelind (Bjarnelind var för långt att säga så jag fick Bao som kinesiskt efternamn) Amanda. Jag är inte amerikansk, inte heller tysk. Jag är svensk. Jag är stockholmare. Jag är tillhör ormens år. Det ni!

När vi pratade om vilket år man vad född insåg jag att jag var yngst. Kände mig jätteliten!

Vi fick också lära oss något som de säger som en komplimang också: Lao wai. Det betyder ordagrant gammal utlänning och när min lärare förklarade det så sa hon att de kan till exempel inte säga det till någon från Japan eller Korea utan det måste vara någon västerlänning. Först sa hon ljust hår och blåa ögon men alla har ju inte det så i stället sa hon "Sådana som har stora näsor, som ni har". Haha, värsta komplimangen ;) Nästa vecka ska vi lära oss att prata om familjen. Än så länge har vi bara fått lära oss mama och baba som är mamma och pappa.


Efter lektionen pratade jag lite med Elena. Hon är också au pair fast i New York. Hon var jättetrevlig!


Kommentarer
Postat av: mamma

Vad roligt! Jag ska berätta vad du lärt dig för Yuxi & Huaxin! Kram...

Have a nice trip to NY ...Love you

2009-03-06 @ 07:19:09
Postat av: Johan

fyla små lättel......å micke liis!

2009-03-06 @ 09:05:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback